[비즈니스 이메일] 2. 서두(글머리)는 어떤 멘트를 쓸까?
[비즈니스 이메일] 2. 서두(글머리)는 어떤 멘트를 쓸까?
드디어 비즈니스 이메일 시작점에 도달했다.
Dear Sir, 과 같이 소개를 하고 나면 이제 약간의 스몰톡과 같은 인사말로 말문을 여는 것이 자연스럽고 좋다. 물론 처음 메일을 보낼 경우에는 자기소개와 함께 "같이 일하게 되어 좋다"라는 내용을 추가해주면 편하게 말을 이어갈 수 있을 것이다.
글쓴이는 소셜하지 않기 때문에,,, 보통 메일을 쓰면 Dear Sir, Good day. 혹은 Dear Sir, Thanks for your email 등 매우 짤막한 말만 하고 바로 본론을 던져버렸기에 앞으로는 좀더 매끄럽고 좋은 인상을 남길 수 있도록 어떤 표현들이 있을지 알아보려고 한다.
아래는 상황별로 쓸만한 표현들을 정리하였고 패턴을 익히듯 몇가지씩 중복되는 표현은 머리에 담아두면 좋을 것 같다.
*개인적인 경험으로는 아래 표현 몇 가지만 돌려쓴다...
[본론 시작하기 전 안부인사로 첫마디 던지고 본론 들어가버리기] *이 표현들은 오랜만에 메일을 보낼 때 자주 사용하기 때문에 유용하다..!!
- Hope you are doing well.
- Hope all is well with you.
- Wishing you all the best.
- Trust everything is going smoothly for you.
- Hoping things are going well on your end.
- I hope everything is going great for you.
- I trust everything is going well with your [xxxx].
- I hope you're doing well in all your endeavors.
[특정 기념일 인사로 서두 시작하기]
1. 설날 (Lunar New Year) / 추석(이라기 보단 추수감사절이지만.. Thanksgiving):
- Wishing you a great Lunar New Year!
- Happy Lunar New Year! May the year ahead bring prosperity and success.
- Warm wishes for a wonderful Lunar New Year celebration!
- Wishing you a Thanksgiving filled with gratitude and joy.
2. 크리스마스 (Christmas):
- Merry Christmas and Happy Holidays!
- Wishing you a season filled with warmth and joy.
- May your Christmas be filled with love and laughter.
- Warm wishes for a Merry Christmas and a Happy New Year.
3. 축하 (Congratulations):
- Congratulations on your recent achievements(promotion)!
- Celebrating your success and milestones.
- Cheers to your accomplishments and continued success!
4. 감사 표현:
- Giving thanks for the opportunity to work with you.
- Thankful for our partnership and looking forward to continued success.
- Expressing gratitude for the positive impact you bring to our collaboration.
[미팅이나 컨퍼런스를 통해 만난 이후 메일 보내기]
- It was a pleasure meeting you at [xxxxx]. < 가장 쉽고 유용함..
- I enjoyed our discussion during the [xxxxx] last week.
- Thank you for taking the time to connect during the [xxxxx]. < 가장 쉽고 유용함..
- I appreciated the opportunity to speak/discuss with you at [xxxxx].
- I'm reaching out following our recent meeting to discuss [xxxxx].
- I wanted to express my gratitude for the insightful discussion we had at [xxxxx]. < 공손하고 싶은 경우..
- It was great to finally meet in person during [xxxxx]. < 가장 많이 씀..
- I'm following up on our meeting at [xxxxx] to discuss potential collaboration.
물론 다양한 표현들이 있을 수 있겠지만, 위에 나열된 표현들 중 2-3가지씩을 머리에 담아두고 메일을 작성한다면 좀더 다채로운 메일함(?)을 갖게 될 것이다!!
*너무 일반적인 표현들은 상대방이 먼저 써서 보내기 때문에, 중복으로 나도 써서 보내면 먼가 보기 좀 그런 느낌적인 느낌이 들게 된다..
안부인사는 그 밑에 나온 표현들과 함께 사용하기도 하니 메일 작성에 도움이 됐으면 좋겠습니다.
*글쓴이도 참고할 목적으로 작성하였습니다.
쓰다보니 서두를 다 못끝내서.. 다음 번 글도 비즈니스 이메일 서두 나머지 부분을 다뤄보도록 하겠다.